MATHEMUSIC
Project summary (open here)
05.09.2022-04.03.2024
----------------------------------------------------
Matematics as a tool for learning music. Matemaatika muusikaõppes.
Lae alla ja vaata tutvustavat esitlust siit!
Projekti aeg: 05.09.2022-04.03.2024
Osalejad riigid: Poola, Horvaatia, Eesti
-------------------------------------------------
POOLA
- Kolmapäev, 27.09
Tänane tööpäev algas muusikatunni (topelttund) varjutamisega.
Põnevad tegevused tunnis:
- Teretamise laul koos liigutustega. Laulu tempo muutub aeglasest kiiremaks.
- Uue numbrilaulu õppimine loendades numbreid sõrmi tõstes ning vahemängu ajal rütmis liikumisega.
- Õpilastel ringikujuline pael. Õpitakse põrandal tegema kujundeid (ring, ruut, kolmnurk jt). Muusika lisandudes liigutatakse rütmis ja pausi ajal tehakse õpetaja poolt nimetatud kujund põrandale.
- Õpilased jaotatud kahte rühma- ühel rühmal tamburiinid ja teistel trianglid. Õpetaja mängu alusel eristatakse valsirütmi ja kõnnirütmi. Rolle vahetatakse.
- Rütmimustrite mängimine (Mozart. Türgi marss). Põrandal paberil harjutamine. Hiljem kehaga orkestreerides. Kehaosadega rütmi tunnetamine.
Toredad lisategevused vaimu ja füüsise hoidmiseks olid 3D printeriga võtmehoidja tegemine, õpilastega kokkamine ja kunstitunnis makramee tehnikas lehe meisterdamine. Lisan fotona kasutatud rütmimustri.
Kohtumiseni!
Malle, Anu. Tiiu, Tuuli ja Urve
- Teisipäev, 26.09.23
Mõned näited Porkuni Kooli õpetajate tänase 26.09.23 töövarjutuse (Erasmus + projekti „ Matemaatika muusikaõppes“) matemaatilistest tegevustest.
I. Vahendid: sõrmed, nutitahvel (äpp)
Ettevalmistus: lapsed oma pingis, nutitahvlis nähtav visuaalselt numbri kontuur
Juhised:
- Tõsta sõrmi vastavalt numbrile.
- Vajuta numbrile tahvelarvutis, kui loendamine õige (number joonistub värvilisena tahvlile ning kõlab lapsele tagsisidena õige vastuse heli).
Muuda harjutus kergemaks:
Õpetaja näitab sõrmedel loendamist ette ja laps matkib.
II. Vahendid: Hularõngad, hulga,- või numbrikaardid, (pallimere) pallid
Ettevalmistus: Lapsed jagatakse kahte gruppi. Põrandale asetatakse 8 rõngast kahte ritta (mõlema võistkonna ees neli rõngast). Rõngastesse pannakse numbrikaardid (igasse üks). Võistkonna ees on korv pallidega.
Juhised:
1. Pane rõnga sisse sama arv palle, kui on hulgakaardil. Ülesanne on läbi, kui kõigis neljas rõngas pallide arv ja hulk on vastavuses. Üks mängija asetab pallid ja järgmine korjab kokku. Võidab see võistkond, kes on kiirem. Mängi läbi kaks korda vahetades rolle.
Muuda harjutus raskemaks:
- Pane rõnga sisse numbrikaart. Vali suuremad numbrid.
- Pane ringi osahulk ja lase lapsel palle juurde panna.
Töövarjutajad soovivad jagada lugeja/vaatajaga mõningaid fotosid.
- Esmaspäev, 25. september 2023
ERASMUS+ MateMusic Poolas
Tsiteerides O.Lutsu „Kevadet“- kui kooli kohale jõudsime olid lapsed juba saali kogunenud. Porkuni Kooli tutvustasime Tiiu endiste õpilaste süžee ja teostusega tehtud filmi abil. Üks pilt räägib rohkem, kui tuhat sõna ja nii saime suure aplausi osaliseks. Projekti koordinaator oli palunud ette valmistada midagi toredat koos noortega tegutsemiseks. Tantsisime Poola õpilastega augustikuisel tantsupeol Kaire poolt õpetatud tantsu „Oo, Susanna“. Väga tore oli ka Poola laste endi tants, mida kindlasti tahame ka Porkuni Kooli lastele tutvustada.
Wschowa koolis õpib ligi 200 õpilast. Kokku on õpitakse kolmes lähestikku asuvas koolimajas. Ühes majas on lasteaialapsed ja teraapiaruumid, teises õpilaskodu ja klassiruumid ning kolmandasse majjagi mahtusid klassiruumid.
Meie tõlgiks pärastlõunal kooli ringkäigul oli õpilane Joam- suurepärase inglise keele oskusega noormees. Kui kirjaldada Wchowa kooli õpilasi, siis omadussõnad on – rõõmsad, jutukad, emotsionaalsed. Nägime noori õppimas klassides keemiat, poola keelt, religiooni, matemaatikat. Tervitus oli siiski lühike ja rohkem kogeme järgnevatel päevadel õpetajate tööd varjutades.
Õhtusesse aega jäi ka kohtumine linnapea esindajatega raekojas, mis on Wschowa üks vanemaid hooneid. Wchowa on olnud ajaloos Poola suuruselt teine linn ning kuninga lemmikkoht, kus ta ka abiellus. Käisime imeilusas kirikus ning tutvusime linna ajaloolislte hoonetega.
Lisan siia mõned fotod jutustamaks sulle pildilist lugu esimesest päevast.
Urve
-------------------------------------------------
HELLO, CROATIA!
Zdravo Hrvatska!
Dobrodošli u Zagreb! (Teretulemast Zagrebisse!)
Pozdrav prijatelji! (Tere sõbrad!)
Teine ja ka kolmas (18.-19.04) projektipäev on õhtusse jõudnud. Päevad on olnud küll vihmased, aga töised. Eile osalesime liikumisteraapia, materjaliõpetuse, matemaatika tundides. Õhtustasime vagunirestoranis "Balcan Express", kus nautisime kohalikke toite. Kolmapäeval kimasime kooli juba pool kaheksa. Päev algas terviseõpetusega. Seejärel saime tutvuda kooli taaskasutusprojektiga, toimus esitlus ja käeline tegevus. Pärast lõunat rõõmustasid meid muusikateraapias entusiastlikud muusikud. Õhtusesse aega mahtus vanalinna ja Zagrebi linnamuuseumi külastus.
--------------------------------------------------
Reede, 5. õppepäev, Reykjavik, 17.03.2023 PBL tunni tegemiseks sai kokku 6 eestlst ja 2 sakslast. Oleme Porkuni Koolis saanud kasutada eelkooliea meeodeid ja õppevahendid. Seetõttu sobis meile ka töögrupp- lasteaiaõpetajad. Tööaega oli 1,5 tundi, seega ülimat põhjalikkust pidi vältima. Valisime üldteemaks „kevad ja selle tunnused“, mis sobitus 6-7 aastaste laste projektõppega. Püüdisme ära arvata, mida lapsed võivad sel teemal küsida. Esitlus valmis Kristiine-Teele arvutis Canva keskkonnas. Mida pidime tegema: 1) Vali õpiväljundid; kaks kompetentsi – ja üks või kaks 21. sajandi oskust, mida arvad õpilased peavad omandama. 2) Otsusta, millist hindamist soovite kasutada. 3) Lisa õppekava läbirääkimiste kaks esimest etappi ning põhiküsimused 1 ja 2. 4) Selleks, et mõnda õppetegevust ette planeerida, pange kirja kõik ideed, mis teie arvates võivad teie õpilastel seoses 2. põhiülesandega välja tulla (mida tahan õppida). 5) Leia, millist materjali, viiteid, allikaid peavad õpilased sisu kokku panemiseks kasutama. 6) Koosta õpilastele kirjalikud juhised, mida nad saavad kasutada projektiga seotud töö korraldamiseks. 7) Otsusta, kuidas soovite, et teie õpilased oma tulemusi esitaksid. Lisan mõned fotod. Päeva teine pool oli kokkuvõtete aeg: nt parim foto fotovõistluselt, töölehe „praegu-varsti-tulevikus“ ja kursuse tagaside küsimustiku täitmine; riikide kaupa tänamine, eurupasside ja õpilepingute allkirjastamine. Kursus on peagi läbi. Andra, Kaire ja Urve
Neljapäev, 4. õppepäev, Reykjavik, 16.03.2023 Tänases päevas oli õppimine, õppimine ja õppimine. Esmaselt kõneles Thor, kuidas tema projektid alguse saavad (tagurpidi pööratud mudel) ning kuidas toimub hindamine. Uuesti oli teemaks 21. sajandi oskused. Esmakordelt näitas Thor oma tunniplaani näitel, kuidas projektipõhine õpe õpilase-õpetaja päevakavas realiseerub. Teiseks teemaks oli ”kuidas muukida lahti oma õpilase kirg”. Noore jaoks võib kirg olla midagi, mida täiskasvanu ei märka: nt iluuisutamise rõõmud ja mured tegija vaates, vanaisa mootorratta korda tegemine, hügieenivahendite kallidus jne. Teemaks oli kuidas õpilase uurimisvahend võimestab õpilast ja valmistab ette tulevikuks. Lühidalt jagas ta ülevaadet teda innustanud PBL raamatutest: The 320time Project. Kevin Brookhouser. Dive into Inquiry. Trevor MacKenzie. Samuti anti juhend homseks meekonnatööks: oma projekti kirjeldus meeskonnatööna. Peale lõunat saime lühiülevaate Islandi koolisüsteemist. Tänases hilisõhtus sellest ülevaadet ei tee. Küllap jõuab info meie Google kausta, sest üles kirjutada ei jõudnud. Päeva lõpetas võimalus tutvustada oma uut projektiideed ja leida uusi partnereid. Andra, Kaire, Urve
Kolmapäev, 15.03.2023. Päev oli kahe näoga: a) asjalik nägu Reykjaviki uuemas Dalskoli koolis. b) turistilik nägu Golden Touril ehk ringkäigul Islandi suurimate vaatamisväärsuste juures. Lisan fotod, nii saad ise päeva üle mõtelda. Huumoriga öeldes, kõik õutegevused toimusid kiiresti, sest veelkord kogesime jäise tuulega Islandit. Ja mitte ainult meie, vaid kõik teel olnud inimesed. Ilmselt pole veel loodud turistidele sobivat riietust. (Lisa)lugusid islandlaste kohta. * Islandlased küsivad: "Mida sa teed, kui Islandi metsas ära eksid?" Nali on selles, et vähesed istutatud puud metsa mõõtu välja ei anna ja peita ka end ei saa. * Islandlased ütlevad, et armastavad koeri, kuid tegelikult seda ei tee. Lapsed ja koerad paistavad silma üleannetu käitumisega. Koerteomanikele meeldib Bauhofis käia, sest see on ainus pood kuhu koerad on lubatud. Seega kehva ilmaga päeval on Bauhofis palju koeraomanikke, kes teevad näo, et ostavad, kuid tegelikult ei osta. * Islandlastel on kombeks jõuludeks pereliikmetele raamat kinkida. Seetõttu kirjastatakse raamatud enamasti novembris. 10% islandlastest on kirjutanud oma raamatu. * Siin öeldakse, et kui sul midagi ära kaob, siis küllap on seda eset haldjatel vaja. Kui nad seda enam ei vaja, siis sa leiad eseme üles. Ole kannatlik! * Island on kahe tektoonillise plaadi asukohas, mis kaugenevad teineteisest 2cm aastas (vist?). Seega on islandlased otsustanud, et riik on küll üks, kuid saarte nimeks on ICELAND ja NICELAND. * Ka Island on "hädas" noorte hulgas leviva inglise keelega. Seega muutub lähiajal Disney programm islandi keelseks. Oma keelt säiilitatakae omakeelsete sõnadega. Siit sulle õppimiseks kaks: arvuti on tölvu ning pizza on flatbaka. Andra, Kaire ja Urve
Teisipäev, 14.03, University of Reikjavik. Hommik algas Reykjaviki suuremasse kooli (730 õpilast) küllaminekuga. Miks see kool- nad praktiseerivad "project based learning" meetodit. Alustati pilootkoolina ning esimesel aastal koostati nelja aine aja- ja sisukava PBL toimimiseks õpetaja vaates. Töö toimus antud grupis nelja aineõpetaja vahel (sotsiaalsed ained, islandi keel, geograafia ja füüsika). Nädala põhiselt on ühel oskusel rohkem tähelepanu nt grammatikal (vahetub). Kindlalt ei oska öelda, mis on tasakaal nn tavalise õppe ja PBL vahel. Õpetaja Lilja sõnul võiks aee olla 10 PBL tundi ja 20 tavatundi. Küsime seda kindlasti neljapäeval, kui vastuvõtja Thor meile õpetajaks tuleb. Tundi ei töövarjutanud, kuid füüsilises ruumis nägime noori õppimas. Võtmesõna on endiselt õppimise tegemine isiklikus- mis puudutab õpilast ennast, haarab teda, või kus tema arvamusega on arvestatud. Islandi õppekava toetub kuuele kompetentsile, mitte õpitulemustele. Hinnanguid antakse tähtedena (nt A- õpilane panustab ja oskab rohkemat, kui oodatakse). Päeva teises osas kogesime PBL meeskondade moodustamist, teemapõhist õpilastega läbirääkimist erinevate võtete kaudu- kus kõik saavad osaleda demokraatlikul moel. Meie kasutasime Graffiti meetodit. Tore päev! Andra, Kaire, Urve
ISLANDIL - Erasmus + projekti „Matemaatika muusikaõppes“ 1. projektipäev 13.03.23 Island, Reykjavik.
Meie õppimise teema on „Project based learning“ ning täna oli õpetajaks Lilja M. Jónsdóttir, kes on Islandi Ülikooli emertiitprofessor. Lilja on hea- pakkudes meile eile oma autot hotelli tagasi jõudmisel, kui kaks kolmest mobiiltelefonist kasutamisel ja pakaselises tuules keeldusid töötamast ning kolmas ei ühildunud võrku. Koolitusasutusel „Smart Teacher Play More“ on käimas samaaegselt neli koolitust ja seega saab osalejate arvu mõõta kolmekohalise numbriga 19st riigist.
Õpiteemast lähemalt. Projektipõhine õpe on õpetamismeetod, mille käigus õpilased õpivad, osaledes aktiivselt reaalsetes ja isiklikult tähenduslikes projektides. Projekti teema on sündinud laste ja õpetaja koostöös ning on lõimitud õppekava eesmärkidega. Teema valimisel on põhikriteeriumiks laste huvid. Olgu öeldud, et tegemist ei ole teemaõppega. Õpilased on aktiivsed õppimise kujundajad. Teema on suur sisult ja vormilt ning nõuab süvenemist ja enda kogemusega seondamist. Aga täna on alles esimene päev... Kaire ja Andra õpetasid kursusel osalejatele Eesti laulumänge ning õhtul oli võimalus kuulata linnas käies giidi suu läbi lühilugusid islandlastest ja linna ajaloost.
Mõni sõna ka eilsest pühapäevast, kus olulisemaks sündmuseks oli kursusega kokku saamine. Vaba hommik andis võimaluse käia Harpa kontserdimajas (mis on avatud Porkuni Kooliga samal aastal) ning loodusmuuseumis „Perlan“. Islandil ei saa olla kokku puutmata ürgsete loodusnähtuste nagu virmalised, vulkaanid. Seekord siis nähtuna visuaalses keeles.
Islandlased ütlevad, et nii külma tuult nagu praegu nad oma märtsikuudes ei mäleta. See tuul tabas meidki pühapäeval- kui näpud google mapsi jälgides hetkega külmusid, pisarad silma tulid ning joosta oleks olnud ülilihtne, sest tuul lükkas hooga tagant. Käpikud, sallid, kampsunid ja paksud joped on omal kohal. Turistid on selgelt äratuntavad „kubujussid“ erinevalt kohalikest.
Mõned islandi väljendid:
- Kui keegi lausub sulle justkui GO-DOWN-DYING (gouthan daijinn), siis soovitakse sulle „Tere päevast!“
- „Detta reddast“- on islandlaste viis öelda „ära muretse, ole õnnelik ehk hakuna matata“.
Andra, Kaire, Urve
--------------------------------------------------
Erasmus+ (KA122-SCH Short-term learning mobilities) project by name “MatheMusic: Mathematics as a Tool for Learning Music” lasts from 2022 to 2024. In addition to Porkuni School, 2 schools are involved in the project: Srednja škola Centar za odgoj i obrazovanje from Croatia and Specjalny osrodek szkolno – Wychowawczy from Poland. The project's activities are: job shadowing and training.
1st project mobility in Estonia 16-20.01.2023
The study migration began with getting to know the director of Porkuni School and explaining the roles of working life. It was a nice and beautiful moment when the Croatian partners gave gifts to the Porkuni School
Shortly after getting to know each other, the job shadowing started on the main topic - the connection between subjects in the teacher's daily work (mathematics and music). The participants could observe music lesson and rhythm lesson, to give oral and written feedback to the teacher. As special needs children need accessible, but not simple goals to get positive emotions math was related topics like time (weekdays, year, clockwise-counter clockwise), surrounding room (up-down, left-right, low-high, behind- in front etc), numbers (counting, subtracting, adding) or figures (shape, parts etc). Students could mimic, follow the teacher/student or be assisted at various levels (orally, hand-in-hand work, by example). In rhythm lesson was used methodology like children Yoga and silence minutes. The music lesson consist of singing, listening, using instruments and movement.
After lunch, both partners presented the plan of the music lesson and discussed how similar or different the partners' knowledge or the structure of the lesson is (photo “presentation").
The day ended with finding one's own emotional balance in creative therapy. Working with clay brought out everyone's fantasy and allowed us to be in the moment and leave our worries in the clay.
2. day 17.01.23
The day started in common morning circle with Porkuni School students imitating Estonian sign language and communicating through singing-dancing.
Second mobility day was full of learning. It formed on theoretical basis Orff pedagogy and Idla movement. Specifically:
- Rhythm as binding element in music, mathematics, language and speech. The role of rhythm in child development.
- Musical activities that develop sense of rhythm and their connections to language and mathematics.
- Introduction to the principles of Orff's pedagogy.
- The new educational material "Music and math” by Lisabeth Hint.
Our teacher Tuuli Jukk is a teacher of Carl Orff pedagogy, rhythmic and early childhood music didactics at the Viljandi University of Culture Academy, a music and rhythmic teacher at Põltsamaa Music School.
Thought for and from the teacher: you can have the best cooperation with a student if the child understands what he/she is doing. Reward is good mood and well-being. That means teacher ensure understanding in different way: echo-singing, body percussion, movement in room (in Our case with balls), (speech) rhythm, singing games, using musical stages, playing instrument (aso). Follow the link and You can understand.
“Student senses and act, but teacher knows and act” T. Jukk
Video of the second day's activities
3. Day - 18.01.2023
Today 18.01.23, job shadowing took place in three lessons. The participants compared the music lesson of older and younger students in Andra`s class. Her pedagogical practice confirms that working with rhythm is what attracts students, offers different opportunities for self-expression and raises self-esteem, and gives the teacher more room to play with students whose singing abilities are more modest. Older students played rhythms on a small harp (kannel). Knowledge of meter was repeated and improvised with body pecussion. Younger studets lesson was full of energy: math and music was presented in the following activities: game „Listen-say number-make a move“, make a rythm on basis notes (aso). In Signes class participants could observe addition on the touch screen and find similar numbers in musical number carpet.
The day ended with a eurhythmy class. The interest group made movements up-down, right-left, towards one directions (frontal). Keywords were letters, musical movements and making geometrical forms. The exercises were accompanied by silence, speech rhythm or song. We could feel role as leader and as a group. Our teacher Merje Mallki gave a theorethical base to understand eurytmics elements trough teacher eye. The rhythm of poetry brought brightness to being and knowledge for more conscious use.
4th Day - 19.01.2023
The goal of the fourth day of the mobility was to share information about Our projects. It is good to keep in mind that the initial impulse of both partners' projects is similar. During discussion joint thoughts were written down what to focus on in the near future: distribution, joint results of the project, possible creation of a logo, etc. During the lunch break, we took a short walk to follow the students of the stable horse riding. The surprise of the day was a power outage at the school caused by wet snow. At the same time, the snow was a great joy for our guests. The day ended in the Oruveski farm- everyone could feel impulse of creativity with felting.
Day 5 - 20.01.2023
The day begins with work shadowing in Triinu's class, where students gain knowledge and new skills with the help of educational robots. Rhythm, music and creativity are combined by teachers, whose lessons were observed by the partners. It is cooperation between teachers and integration between subjects- that is the task of the project. Previous activity is a mental summary of the learning mobility. The participants have a word to give short summary of week (visual poll) and definitely they`ll get the certifications. The study ends with a concert. Spiritually, its rhythm of words and music is like saying thank you to Our colleagues from Croatia.
----------------------------------------------------
Matematics as a tool for learning music. Matemaatika muusikaõppes.
Lae alla ja vaata tutvustavat esitlust siit!
Projekti aeg: 05.09.2022-04.03.2024
Osalejad riigid: Poola, Horvaatia, Eesti
-------------------------------------------------
POOLA
- Kolmapäev, 27.09
Tänane tööpäev algas muusikatunni (topelttund) varjutamisega.
Põnevad tegevused tunnis:
- Teretamise laul koos liigutustega. Laulu tempo muutub aeglasest kiiremaks.
- Uue numbrilaulu õppimine loendades numbreid sõrmi tõstes ning vahemängu ajal rütmis liikumisega.
- Õpilastel ringikujuline pael. Õpitakse põrandal tegema kujundeid (ring, ruut, kolmnurk jt). Muusika lisandudes liigutatakse rütmis ja pausi ajal tehakse õpetaja poolt nimetatud kujund põrandale.
- Õpilased jaotatud kahte rühma- ühel rühmal tamburiinid ja teistel trianglid. Õpetaja mängu alusel eristatakse valsirütmi ja kõnnirütmi. Rolle vahetatakse.
- Rütmimustrite mängimine (Mozart. Türgi marss). Põrandal paberil harjutamine. Hiljem kehaga orkestreerides. Kehaosadega rütmi tunnetamine.
Toredad lisategevused vaimu ja füüsise hoidmiseks olid 3D printeriga võtmehoidja tegemine, õpilastega kokkamine ja kunstitunnis makramee tehnikas lehe meisterdamine. Lisan fotona kasutatud rütmimustri.
Kohtumiseni!
Malle, Anu. Tiiu, Tuuli ja Urve
- Teisipäev, 26.09.23
Mõned näited Porkuni Kooli õpetajate tänase 26.09.23 töövarjutuse (Erasmus + projekti „ Matemaatika muusikaõppes“) matemaatilistest tegevustest.
I. Vahendid: sõrmed, nutitahvel (äpp)
Ettevalmistus: lapsed oma pingis, nutitahvlis nähtav visuaalselt numbri kontuur
Juhised:
- Tõsta sõrmi vastavalt numbrile.
- Vajuta numbrile tahvelarvutis, kui loendamine õige (number joonistub värvilisena tahvlile ning kõlab lapsele tagsisidena õige vastuse heli).
Muuda harjutus kergemaks:
Õpetaja näitab sõrmedel loendamist ette ja laps matkib.
II. Vahendid: Hularõngad, hulga,- või numbrikaardid, (pallimere) pallid
Ettevalmistus: Lapsed jagatakse kahte gruppi. Põrandale asetatakse 8 rõngast kahte ritta (mõlema võistkonna ees neli rõngast). Rõngastesse pannakse numbrikaardid (igasse üks). Võistkonna ees on korv pallidega.
Juhised:
1. Pane rõnga sisse sama arv palle, kui on hulgakaardil. Ülesanne on läbi, kui kõigis neljas rõngas pallide arv ja hulk on vastavuses. Üks mängija asetab pallid ja järgmine korjab kokku. Võidab see võistkond, kes on kiirem. Mängi läbi kaks korda vahetades rolle.
Muuda harjutus raskemaks:
- Pane rõnga sisse numbrikaart. Vali suuremad numbrid.
- Pane ringi osahulk ja lase lapsel palle juurde panna.
Töövarjutajad soovivad jagada lugeja/vaatajaga mõningaid fotosid.
- Esmaspäev, 25. september 2023
ERASMUS+ MateMusic Poolas
Tsiteerides O.Lutsu „Kevadet“- kui kooli kohale jõudsime olid lapsed juba saali kogunenud. Porkuni Kooli tutvustasime Tiiu endiste õpilaste süžee ja teostusega tehtud filmi abil. Üks pilt räägib rohkem, kui tuhat sõna ja nii saime suure aplausi osaliseks. Projekti koordinaator oli palunud ette valmistada midagi toredat koos noortega tegutsemiseks. Tantsisime Poola õpilastega augustikuisel tantsupeol Kaire poolt õpetatud tantsu „Oo, Susanna“. Väga tore oli ka Poola laste endi tants, mida kindlasti tahame ka Porkuni Kooli lastele tutvustada.
Wschowa koolis õpib ligi 200 õpilast. Kokku on õpitakse kolmes lähestikku asuvas koolimajas. Ühes majas on lasteaialapsed ja teraapiaruumid, teises õpilaskodu ja klassiruumid ning kolmandasse majjagi mahtusid klassiruumid.
Meie tõlgiks pärastlõunal kooli ringkäigul oli õpilane Joam- suurepärase inglise keele oskusega noormees. Kui kirjaldada Wchowa kooli õpilasi, siis omadussõnad on – rõõmsad, jutukad, emotsionaalsed. Nägime noori õppimas klassides keemiat, poola keelt, religiooni, matemaatikat. Tervitus oli siiski lühike ja rohkem kogeme järgnevatel päevadel õpetajate tööd varjutades.
Õhtusesse aega jäi ka kohtumine linnapea esindajatega raekojas, mis on Wschowa üks vanemaid hooneid. Wchowa on olnud ajaloos Poola suuruselt teine linn ning kuninga lemmikkoht, kus ta ka abiellus. Käisime imeilusas kirikus ning tutvusime linna ajaloolislte hoonetega.
Lisan siia mõned fotod jutustamaks sulle pildilist lugu esimesest päevast.
Urve
-------------------------------------------------
HELLO, CROATIA!
Zdravo Hrvatska!
Dobrodošli u Zagreb! (Teretulemast Zagrebisse!)
Pozdrav prijatelji! (Tere sõbrad!)
Teine ja ka kolmas (18.-19.04) projektipäev on õhtusse jõudnud. Päevad on olnud küll vihmased, aga töised. Eile osalesime liikumisteraapia, materjaliõpetuse, matemaatika tundides. Õhtustasime vagunirestoranis "Balcan Express", kus nautisime kohalikke toite. Kolmapäeval kimasime kooli juba pool kaheksa. Päev algas terviseõpetusega. Seejärel saime tutvuda kooli taaskasutusprojektiga, toimus esitlus ja käeline tegevus. Pärast lõunat rõõmustasid meid muusikateraapias entusiastlikud muusikud. Õhtusesse aega mahtus vanalinna ja Zagrebi linnamuuseumi külastus.
--------------------------------------------------
Reede, 5. õppepäev, Reykjavik, 17.03.2023 PBL tunni tegemiseks sai kokku 6 eestlst ja 2 sakslast. Oleme Porkuni Koolis saanud kasutada eelkooliea meeodeid ja õppevahendid. Seetõttu sobis meile ka töögrupp- lasteaiaõpetajad. Tööaega oli 1,5 tundi, seega ülimat põhjalikkust pidi vältima. Valisime üldteemaks „kevad ja selle tunnused“, mis sobitus 6-7 aastaste laste projektõppega. Püüdisme ära arvata, mida lapsed võivad sel teemal küsida. Esitlus valmis Kristiine-Teele arvutis Canva keskkonnas. Mida pidime tegema: 1) Vali õpiväljundid; kaks kompetentsi – ja üks või kaks 21. sajandi oskust, mida arvad õpilased peavad omandama. 2) Otsusta, millist hindamist soovite kasutada. 3) Lisa õppekava läbirääkimiste kaks esimest etappi ning põhiküsimused 1 ja 2. 4) Selleks, et mõnda õppetegevust ette planeerida, pange kirja kõik ideed, mis teie arvates võivad teie õpilastel seoses 2. põhiülesandega välja tulla (mida tahan õppida). 5) Leia, millist materjali, viiteid, allikaid peavad õpilased sisu kokku panemiseks kasutama. 6) Koosta õpilastele kirjalikud juhised, mida nad saavad kasutada projektiga seotud töö korraldamiseks. 7) Otsusta, kuidas soovite, et teie õpilased oma tulemusi esitaksid. Lisan mõned fotod. Päeva teine pool oli kokkuvõtete aeg: nt parim foto fotovõistluselt, töölehe „praegu-varsti-tulevikus“ ja kursuse tagaside küsimustiku täitmine; riikide kaupa tänamine, eurupasside ja õpilepingute allkirjastamine. Kursus on peagi läbi. Andra, Kaire ja Urve
Neljapäev, 4. õppepäev, Reykjavik, 16.03.2023 Tänases päevas oli õppimine, õppimine ja õppimine. Esmaselt kõneles Thor, kuidas tema projektid alguse saavad (tagurpidi pööratud mudel) ning kuidas toimub hindamine. Uuesti oli teemaks 21. sajandi oskused. Esmakordelt näitas Thor oma tunniplaani näitel, kuidas projektipõhine õpe õpilase-õpetaja päevakavas realiseerub. Teiseks teemaks oli ”kuidas muukida lahti oma õpilase kirg”. Noore jaoks võib kirg olla midagi, mida täiskasvanu ei märka: nt iluuisutamise rõõmud ja mured tegija vaates, vanaisa mootorratta korda tegemine, hügieenivahendite kallidus jne. Teemaks oli kuidas õpilase uurimisvahend võimestab õpilast ja valmistab ette tulevikuks. Lühidalt jagas ta ülevaadet teda innustanud PBL raamatutest: The 320time Project. Kevin Brookhouser. Dive into Inquiry. Trevor MacKenzie. Samuti anti juhend homseks meekonnatööks: oma projekti kirjeldus meeskonnatööna. Peale lõunat saime lühiülevaate Islandi koolisüsteemist. Tänases hilisõhtus sellest ülevaadet ei tee. Küllap jõuab info meie Google kausta, sest üles kirjutada ei jõudnud. Päeva lõpetas võimalus tutvustada oma uut projektiideed ja leida uusi partnereid. Andra, Kaire, Urve
Kolmapäev, 15.03.2023. Päev oli kahe näoga: a) asjalik nägu Reykjaviki uuemas Dalskoli koolis. b) turistilik nägu Golden Touril ehk ringkäigul Islandi suurimate vaatamisväärsuste juures. Lisan fotod, nii saad ise päeva üle mõtelda. Huumoriga öeldes, kõik õutegevused toimusid kiiresti, sest veelkord kogesime jäise tuulega Islandit. Ja mitte ainult meie, vaid kõik teel olnud inimesed. Ilmselt pole veel loodud turistidele sobivat riietust. (Lisa)lugusid islandlaste kohta. * Islandlased küsivad: "Mida sa teed, kui Islandi metsas ära eksid?" Nali on selles, et vähesed istutatud puud metsa mõõtu välja ei anna ja peita ka end ei saa. * Islandlased ütlevad, et armastavad koeri, kuid tegelikult seda ei tee. Lapsed ja koerad paistavad silma üleannetu käitumisega. Koerteomanikele meeldib Bauhofis käia, sest see on ainus pood kuhu koerad on lubatud. Seega kehva ilmaga päeval on Bauhofis palju koeraomanikke, kes teevad näo, et ostavad, kuid tegelikult ei osta. * Islandlastel on kombeks jõuludeks pereliikmetele raamat kinkida. Seetõttu kirjastatakse raamatud enamasti novembris. 10% islandlastest on kirjutanud oma raamatu. * Siin öeldakse, et kui sul midagi ära kaob, siis küllap on seda eset haldjatel vaja. Kui nad seda enam ei vaja, siis sa leiad eseme üles. Ole kannatlik! * Island on kahe tektoonillise plaadi asukohas, mis kaugenevad teineteisest 2cm aastas (vist?). Seega on islandlased otsustanud, et riik on küll üks, kuid saarte nimeks on ICELAND ja NICELAND. * Ka Island on "hädas" noorte hulgas leviva inglise keelega. Seega muutub lähiajal Disney programm islandi keelseks. Oma keelt säiilitatakae omakeelsete sõnadega. Siit sulle õppimiseks kaks: arvuti on tölvu ning pizza on flatbaka. Andra, Kaire ja Urve
Teisipäev, 14.03, University of Reikjavik. Hommik algas Reykjaviki suuremasse kooli (730 õpilast) küllaminekuga. Miks see kool- nad praktiseerivad "project based learning" meetodit. Alustati pilootkoolina ning esimesel aastal koostati nelja aine aja- ja sisukava PBL toimimiseks õpetaja vaates. Töö toimus antud grupis nelja aineõpetaja vahel (sotsiaalsed ained, islandi keel, geograafia ja füüsika). Nädala põhiselt on ühel oskusel rohkem tähelepanu nt grammatikal (vahetub). Kindlalt ei oska öelda, mis on tasakaal nn tavalise õppe ja PBL vahel. Õpetaja Lilja sõnul võiks aee olla 10 PBL tundi ja 20 tavatundi. Küsime seda kindlasti neljapäeval, kui vastuvõtja Thor meile õpetajaks tuleb. Tundi ei töövarjutanud, kuid füüsilises ruumis nägime noori õppimas. Võtmesõna on endiselt õppimise tegemine isiklikus- mis puudutab õpilast ennast, haarab teda, või kus tema arvamusega on arvestatud. Islandi õppekava toetub kuuele kompetentsile, mitte õpitulemustele. Hinnanguid antakse tähtedena (nt A- õpilane panustab ja oskab rohkemat, kui oodatakse). Päeva teises osas kogesime PBL meeskondade moodustamist, teemapõhist õpilastega läbirääkimist erinevate võtete kaudu- kus kõik saavad osaleda demokraatlikul moel. Meie kasutasime Graffiti meetodit. Tore päev! Andra, Kaire, Urve
ISLANDIL - Erasmus + projekti „Matemaatika muusikaõppes“ 1. projektipäev 13.03.23 Island, Reykjavik.
Meie õppimise teema on „Project based learning“ ning täna oli õpetajaks Lilja M. Jónsdóttir, kes on Islandi Ülikooli emertiitprofessor. Lilja on hea- pakkudes meile eile oma autot hotelli tagasi jõudmisel, kui kaks kolmest mobiiltelefonist kasutamisel ja pakaselises tuules keeldusid töötamast ning kolmas ei ühildunud võrku. Koolitusasutusel „Smart Teacher Play More“ on käimas samaaegselt neli koolitust ja seega saab osalejate arvu mõõta kolmekohalise numbriga 19st riigist.
Õpiteemast lähemalt. Projektipõhine õpe on õpetamismeetod, mille käigus õpilased õpivad, osaledes aktiivselt reaalsetes ja isiklikult tähenduslikes projektides. Projekti teema on sündinud laste ja õpetaja koostöös ning on lõimitud õppekava eesmärkidega. Teema valimisel on põhikriteeriumiks laste huvid. Olgu öeldud, et tegemist ei ole teemaõppega. Õpilased on aktiivsed õppimise kujundajad. Teema on suur sisult ja vormilt ning nõuab süvenemist ja enda kogemusega seondamist. Aga täna on alles esimene päev... Kaire ja Andra õpetasid kursusel osalejatele Eesti laulumänge ning õhtul oli võimalus kuulata linnas käies giidi suu läbi lühilugusid islandlastest ja linna ajaloost.
Mõni sõna ka eilsest pühapäevast, kus olulisemaks sündmuseks oli kursusega kokku saamine. Vaba hommik andis võimaluse käia Harpa kontserdimajas (mis on avatud Porkuni Kooliga samal aastal) ning loodusmuuseumis „Perlan“. Islandil ei saa olla kokku puutmata ürgsete loodusnähtuste nagu virmalised, vulkaanid. Seekord siis nähtuna visuaalses keeles.
Islandlased ütlevad, et nii külma tuult nagu praegu nad oma märtsikuudes ei mäleta. See tuul tabas meidki pühapäeval- kui näpud google mapsi jälgides hetkega külmusid, pisarad silma tulid ning joosta oleks olnud ülilihtne, sest tuul lükkas hooga tagant. Käpikud, sallid, kampsunid ja paksud joped on omal kohal. Turistid on selgelt äratuntavad „kubujussid“ erinevalt kohalikest.
Mõned islandi väljendid:
- Kui keegi lausub sulle justkui GO-DOWN-DYING (gouthan daijinn), siis soovitakse sulle „Tere päevast!“
- „Detta reddast“- on islandlaste viis öelda „ära muretse, ole õnnelik ehk hakuna matata“.
Andra, Kaire, Urve
--------------------------------------------------
Erasmus+ (KA122-SCH Short-term learning mobilities) project by name “MatheMusic: Mathematics as a Tool for Learning Music” lasts from 2022 to 2024. In addition to Porkuni School, 2 schools are involved in the project: Srednja škola Centar za odgoj i obrazovanje from Croatia and Specjalny osrodek szkolno – Wychowawczy from Poland. The project's activities are: job shadowing and training.
1st project mobility in Estonia 16-20.01.2023
The study migration began with getting to know the director of Porkuni School and explaining the roles of working life. It was a nice and beautiful moment when the Croatian partners gave gifts to the Porkuni School
Shortly after getting to know each other, the job shadowing started on the main topic - the connection between subjects in the teacher's daily work (mathematics and music). The participants could observe music lesson and rhythm lesson, to give oral and written feedback to the teacher. As special needs children need accessible, but not simple goals to get positive emotions math was related topics like time (weekdays, year, clockwise-counter clockwise), surrounding room (up-down, left-right, low-high, behind- in front etc), numbers (counting, subtracting, adding) or figures (shape, parts etc). Students could mimic, follow the teacher/student or be assisted at various levels (orally, hand-in-hand work, by example). In rhythm lesson was used methodology like children Yoga and silence minutes. The music lesson consist of singing, listening, using instruments and movement.
After lunch, both partners presented the plan of the music lesson and discussed how similar or different the partners' knowledge or the structure of the lesson is (photo “presentation").
The day ended with finding one's own emotional balance in creative therapy. Working with clay brought out everyone's fantasy and allowed us to be in the moment and leave our worries in the clay.
2. day 17.01.23
The day started in common morning circle with Porkuni School students imitating Estonian sign language and communicating through singing-dancing.
Second mobility day was full of learning. It formed on theoretical basis Orff pedagogy and Idla movement. Specifically:
- Rhythm as binding element in music, mathematics, language and speech. The role of rhythm in child development.
- Musical activities that develop sense of rhythm and their connections to language and mathematics.
- Introduction to the principles of Orff's pedagogy.
- The new educational material "Music and math” by Lisabeth Hint.
Our teacher Tuuli Jukk is a teacher of Carl Orff pedagogy, rhythmic and early childhood music didactics at the Viljandi University of Culture Academy, a music and rhythmic teacher at Põltsamaa Music School.
Thought for and from the teacher: you can have the best cooperation with a student if the child understands what he/she is doing. Reward is good mood and well-being. That means teacher ensure understanding in different way: echo-singing, body percussion, movement in room (in Our case with balls), (speech) rhythm, singing games, using musical stages, playing instrument (aso). Follow the link and You can understand.
“Student senses and act, but teacher knows and act” T. Jukk
Video of the second day's activities
3. Day - 18.01.2023
Today 18.01.23, job shadowing took place in three lessons. The participants compared the music lesson of older and younger students in Andra`s class. Her pedagogical practice confirms that working with rhythm is what attracts students, offers different opportunities for self-expression and raises self-esteem, and gives the teacher more room to play with students whose singing abilities are more modest. Older students played rhythms on a small harp (kannel). Knowledge of meter was repeated and improvised with body pecussion. Younger studets lesson was full of energy: math and music was presented in the following activities: game „Listen-say number-make a move“, make a rythm on basis notes (aso). In Signes class participants could observe addition on the touch screen and find similar numbers in musical number carpet.
The day ended with a eurhythmy class. The interest group made movements up-down, right-left, towards one directions (frontal). Keywords were letters, musical movements and making geometrical forms. The exercises were accompanied by silence, speech rhythm or song. We could feel role as leader and as a group. Our teacher Merje Mallki gave a theorethical base to understand eurytmics elements trough teacher eye. The rhythm of poetry brought brightness to being and knowledge for more conscious use.
4th Day - 19.01.2023
The goal of the fourth day of the mobility was to share information about Our projects. It is good to keep in mind that the initial impulse of both partners' projects is similar. During discussion joint thoughts were written down what to focus on in the near future: distribution, joint results of the project, possible creation of a logo, etc. During the lunch break, we took a short walk to follow the students of the stable horse riding. The surprise of the day was a power outage at the school caused by wet snow. At the same time, the snow was a great joy for our guests. The day ended in the Oruveski farm- everyone could feel impulse of creativity with felting.
Day 5 - 20.01.2023
The day begins with work shadowing in Triinu's class, where students gain knowledge and new skills with the help of educational robots. Rhythm, music and creativity are combined by teachers, whose lessons were observed by the partners. It is cooperation between teachers and integration between subjects- that is the task of the project. Previous activity is a mental summary of the learning mobility. The participants have a word to give short summary of week (visual poll) and definitely they`ll get the certifications. The study ends with a concert. Spiritually, its rhythm of words and music is like saying thank you to Our colleagues from Croatia.