NORDPLUS JUNIORI PROJEKT „DIGITALISEERIMINE VS LOODUS“

NORDPLUS JUNIORI PROJEKTI „DIGITALISEERIMINE VS LOODUS“ ESIMENE KOKKUSAAMINE REYKJANESIS ISLANDIL

2025.a. septembris algas Nordplus Junior projekt „Digitaliseerimine vs loodus“ (projekti nr NPJR-2025/10164), kui õpetajad/ kooli juhtkonnad Lätist, Leedust, Soomest, Eestist ja Islandilt kogunesid esimesele kokkusaamisele Reykjanesis Islandil. Projekti motiiviks on ühine mure: lapsed ja noored veedavad üha enam aega digikeskkondades, sageli oma tervise, sotsiaalsete oskuste ja looduses olemise arvelt. Projekti ühine eesmärk on luua õppimispraktikaid, mis annavad praktilise koostöise kogemuse õues digivahendiga või digivahendita. 

Kohtumise sisu ja pedagoogiline fookus

Islandil toimunud kohtumise eesmärk ei olnud ainult projekti läbiarutamine ja ajakavade planeerimine. Arutelud keskendusid sellele, kuidas saab loodus-, täppis- ja teadusainete (inglise keeles STEAM-ainete) õpetamist korraldada viisil, mis viib kaugemale ekraanidest loodusesse meie ümber. Õpetajad ja koordinaatorid mõtisklesid hariduse praeguste probleemide üle, nagu liigne digitaliseerimine ja õppijate kaasatuse puudumine ning uurisid praktilisi strateegiaid teaduse, matemaatika ja tehnoloogia õpetamiseks looduspõhiste lähenemisviiside kaudu. Kohapealsed külastatavad kohad valiti selliselt, et mõista, kuidas pedagoogika saab olla paigapõhine. Reykjavikis proovisid osalejad loovaid lähenemisviisi, mis ühendas kodeerimist ja kunsti, näidates, kuidas digitaalsed kontseptsioonid saab muuta käegakatsutavateks õues toimuvateks õppetegevusteks. Visiidid Suðurnese Teaduskeskusesse, kohalikesse koolidesse ja Reykjanesi UNESCO ülemaailmsesse geoparki näitasid, kuidas teaduslikud teadmised, keskkonnateadlikkus ja kultuuripärand võivad kõik olla seotud aktiivse õppimisega.

Seostades matemaatikat Islandi ainulaadsete maastikega või bioloogiat selle rannikualade ökosüsteemidega, koges grupp, kuidas looduslikud keskkonnad pakuvad tugevat ja meeldejäävat konteksti abstraktsete kontseptsioonide õpetamiseks.

Ressursside koosloomine

Projekti tulemus ulatub kaugemale jagatud kogemustest, arendades ühiselt käsiraamatut STEAM-aine õpetamise meetodite ja tegevuste kohta õues. Loodav ja kogumikuks kogutav õppematerjal aitab õpetajatel vähendada liigse ekraaniaja negatiivset mõju, samal ajal soodustades loovust, probleemilahendust ja koostööd. See on mudel, kuidas kohandada looduspõhiseid lähenemisviise erinevatele vanusegruppidele ja õppimisvajadustele, sealhulgas erivajadustega õpilastele. Järgmised projektitegevused on õpilastega toimuvad õppevisiidid Soome (jaanuar 2026), Leetu (mai 2026), Eestisse (oktoober 2026) ja Lätti (mai 2027), kus iga riik viib läbi teemakohase programmi ja uurib, kuidas õpetada STEAM-aineid õues erinevatel aastaaegadel ja keskkondades. 

Projekti esimese kohtumise kohta saab lugeda inglise keelset kokkuvõtet meid vastu võtnud organisatsiooni GeoCamp Island kodulehel asuvast artiklist: 

GEOCAMP ICELAND - News from GeoCamp Icelandlink opens on new page

 

Vaata pilte galeriist! link opens on new page

Tuuli, Taive, Deili ja Urve

 

Avaldatud 02.10.2025. Viimati muudetud 02.10.2025.